Dnia 8.11.2018 r uczestniczyłam w konferencji dla nauczycieli bibliotekarzy. Tematem konferencji były: „Kompetencje cyfrowe uczniów i nauczycieli”. Wcześniej podzieliłam się z Państwem prezentacją multimedialną, właśnie z tego spotkania (za zgodą Biblioteki Pedagogicznej).
Podsumowując treści omawiane podczas tej konferencji, przygotowałam zestawienie kluczowych informacji jakie umiejętności powinien posiadać uczeń i nauczyciel w zakresie krytycznej oceny informacji:
- Odnajdywanie, wybieranie i ocenianie informacji pod kątem aktualności, dokładności, wiarygodności źródła.
- Zwracanie uwagi na renomę portalu (profesjonalne agencje prasowe, strony instytucji naukowych lub rządowych itp.)
- Odnajdywanie wiadomości o autorze danej informacji, a także źródła z których autor korzystał oraz ocenianie jego intencji.
- Znajdowanie informacji przedstawiającej inny punkt widzenia do tej, którą się odnalazło.
- Rozróżnianie, które partie tekstu na stronie internetowej są faktami, a które opiniami.
- Wskazywanie, co jest reklamą, a co nią nie jest.
- Weryfikowanie materiałów wizualnych.
- Korzystanie z wiedzy autorytetów (znalezienie na stronie uczelni lub instytucji naukowej specjalisty w danej dziedzinie i zwrócenie się z prośbą o radę i opinię).
Źródło: Siuda Piotr, Kompetencje informatyczne a informacyjne – uczniowie i nauczyciele
Przygotował: nauczyciel bibliotekarz Elżbieta Kwapińska